Talouselämä-lehdessä (10.12.2010) oli tunnetun strategiagurun W. Chan Kimin mielenkiintoinen haastattelu. Kimin mielestä ei ole olemassa pysyvästi erinomaisia yrityksiä. On vain huonoja ja hyviä ratkaisuja erilaisissa markkinatilanteissa:

”Kustannuskilpailussa Aasiaa ei voi voittaa. Kestävää kilpailukykyä syntyy vain luovuudella. Se on kaikkein tärkeintä Suomen kaltaiselle maalle. Se ei tarkoita vain tuotekehitystä vaan liiketoimintamallien kehittämistä.”

Siis, tartu tilaisuuteen ja ole luova.

CO2-päästöjä on vähennettävä. Ilmasto lämpenee – ja se koskee koko maapalloa. Rakennusten osuus energiankulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia.

Rakennetun ympäristön energiatehokkuuden parantaminen on erittäin merkittävä mahdollisuus luoda uutta, kansainvälisille markkinoille tähtäävää liiketoimintaa.

VTT:n mukaan Kiinassa ja Venäjällä riittää kysyntää ekotehokkaalle rakentamiselle ja Suomi on tässä yhteistyössä kuulemma varteenotettava kumppaniehdokas.

Venäjällä alkaa The Moscow Timesin mukaan 125 miljoonan euron uusiutuvan energian projekti. Venäjällä aletaan rakentaa  uusiutuvalle energialle suotuisaa lainsäädäntöä ja laajentaa pääsyä rahoitukseen.  Edessä saattaa olla vihreiden energiaprojektien hyökyaalto. Puurakentamisen puolesta hehkuttaneen Väyrysen mielestä puurakentaminen avaisi uutta bisnestä Venäjän suuntaan.

Olisiko tässä monelle Suomessakin toimivalle yritykselle kasvun paikka?

Lisää Luukku-taloja!

Share →

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*