PageLines- WGBC-SHINE-BANNER_800x600_feature.jpg

Koulujen ympäristöasiat haltuun Vihreä lippu -ohjelman avulla

Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa on tartuttu koulun vedenkulutukseen

Vihreä lippu on ympäristökasvatusohjelma ja kestävän kehityksen työkalu päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille. Kansainvälisesti se tunnetaan nimellä Eco-Schools. Vihreän lipun nostaminen salkoon edellyttää, että osallistujat vähentävät ympäristökuormitustaan ja toteuttavat ympäristökasvatusta osana päivittäistä toimintaansa teemakohtaisten projektien avulla.

Helsingin Suomalaiselle Yhteiskoululle myönnettiin Vihreä lippu vesi-teemaisesta projektista, josta saatiin varsin konkreettisia tuloksia. Oppilaat ja opiskelijat suunnittelivat ja tuottivat sisältöä teemapäiviin, kokosivat näyttelyitä ja ohjasivat työpisteissä. Vesiprojektiin liittyi Itämeri -aiheinen teemapäivä sekä veden käyttöön koulussa, kotona ja maailmassa liittyvä sisätilasuunnistus. 7.-luokat tekivät merenrantaretken Inkooseen, ja retkeltä kerättyä aineistoa tutkittiin pitkälle syksyyn. Vesi-suunnistuksessa kuljettiin rastilta rastille ratkoen vedenkäyttöön liittyviä ongelmia Suomessa ja muualla. Vesi-teeman aikana kiinnitettiin huomiota myös siihen, ettei itse tuhlata kuivuusalueilta tullutta piilovettä. Kenialaisen kummikoulun kanssa tehdään oma vesi-projekti. Koulun ympäristöraati kokosi veden säästämiseen tähtääviä ohjeita, eli ns. Vihreä lippu -tavat. Oppilaiden vaikutuspiirissä on esimerkiksi sulkea hanat käytön jälkeen tai ilmoittaa vuotavista hanoista ja wc-säiliöistä.

[SYK:n vesiprojektin aikana huomiota kiinnitettiin paitsi oppilaiden ja opettajien vedenkäyttöön, myös koko rakennuksen vedenkäyttöön.]

Koulun todettiin olevan itse asiassa melkoinen vedenhaaskaaja, koska se ylläpitää yleisölle avointa uimahallia ja urheilutaloa. Lisäksi osa koulun viheralueista on perustettu täyttömaan päälle, joka kuivahtaa helposti ja vaatii kastelua kuivina kesinä. Suurimmat vedenkulutuksen vähennykset saatiinkin aikaan näissä kohteissa, joissa kulutus oli ollut suurinta. Tarkkaan säännelty ja iltaan sijoittuva sadetus säästivät huomattavasti kasteluvettä. Pihanurmea ei tarvitse pitää paraatikunnossa koko kesää, kunhan se on pelikunnossa koulun alkaessa. Kestonurmet sietävät hyvin kuivuutta. Peruskorjauksissa myös vaihdettiin pesutiloihin automaattisesti sulkeutuvat termostaattihanat.

[Vihreä lippu -hankkeen aikana koulun vedenkulutus on pysyvästi laskenut n. 10 %.]

Nyt kun lippu on SYK:ssä saatu salkoon liehumaan, voidaan katsoa tulevaan: koulussa on suunnitteilla energia-aiheinen projekti ja tämän jälkeen teemaksi otetaan jätteiden vähentäminen. Vaikka Vihreä lippu -ohjelmassa käsitelläänkin yhtä teemaa kerrallaan, tavoite on pitää yllä ja vahvistaa edellisistä teemoista jääneitä hyviä käytäntöjä. Lasten ja nuorten osallisuutta pyritään lisäämään projekti projektilta.

Suomessa Vihreä lippu -ohjelman osallistujamäärä on kasvanut jatkuvasti 15 vuoden aikana.

[Nyt Vihreässä lipussa on mukana 333 päiväkotia, koulua ja muuta toimijaa eli se tavoittaa lähes 100 000 lasta, nuorta ja aikuista.] 

Maailmanlaajuisesti päästään huikeisiin lukuihin: ohjelmaan osallistuu yli 35 000 tuhatta koulua, joissa opiskelee kymmenen miljoonaa oppilasta. Vihreän lipun jatkuvan kehittämisen toimintamalli on saanut tunnustusta muun muassa YK:n ympäristöohjelma UNEP:lta.

Vihreä lippu -ohjelmaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa www.vihrealippu.fi.

Lisätietoja ohjelmasta antaa myös Vihreä lippu -päällikkö Aino Alasentie 0400-395295, aino.alasentie@ymparistokasvatus.fi

Lisätietoja Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun projektista antaa koulun Vihreä lippu –vastaava Arto Nurmi. arto.nurmi@syk.fi


Lue lisää Kestävät ja hauskat koulut -teemasta:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*