Miten tavallinen kuluttaja saa tietoa vihreistä asumisratkaisuista?
Pitkiin raportteihin eivät jaksa perehtyä kuin asioihin todella vihkiytyneet. Tehokkaimmin tiedonvälitys tapahtuu kasvotusten. Tässä kaksi varteenotettavaa tapaa tuoda asumisen ympäristöasioita lähelle asukasta.
YLE uutisoi asukasyhdistyksistä, joiden kautta asukkaat tekevät asumisympäristöstään viihtyisämmän. Asukkaat jakavat hyviä käytäntöjä ja oppivat muilta. Ympäristöasiat tulevat käytännön tasolle valmiin kanavan kautta.
Miltä kuulostaisi oma ympäristöneuvoja? Kulutus.fi-sivuilla heitettiin ilman ehdotus kunnan omasta ympäristöneuvojasta, joka osaisi vastata paikallisten asukkaiden vihreää asumista koskeviin kysymyksiin. Ison-Britannian Peterboroughissa (joka pyrkii maansa ympäristöystävällisimmäksi kaupungiksi) on koulutettu ympäristöneuvojiksi työttömiä nuoria. Kotikäyntejä on tehty jo yli pari tuhatta.
“Voisiko sama malli voisi toimia myös Suomessa? Tilataanhan meillä kotiin erilaisia sisustusneuvojiakin. Mikä kunta ottaa haasteen ensimmäisenä vastaan ja lähtee kokeilemaan kotikäyntejä myös Suomessa?”, Leo Stranius kysyy kirjoituksessaan.