Green Building Council Finland

Tulevaisuuden vihreät koulut -seminaarissa oppeja julkiseen rakentamiseen

”Koulu on oppimisen alusta, mutta myös oppimisen kohde.” Näin lausahti Eero Väätäinen, oppimisympäristöjen kehittämisen projektipäällikkö Vantaan kaupungilta Tulevaisuuden vihreät koulut – oppimisen paikka -asiantuntijaseminaarissa 7.3.2019.

Paneelikeskusteluun osallistui (vas.) Marika Latvala (Rakli ry), Eero Väätäinen (Vantaan kaupunki), RItva Kivi (Opetus- ja kulttuuriministeriö) ja Antto Kauhanen (Stora Enso).

Seminaarin järjestimme yhdessä Stora Enson kanssa tarpeesta jakaa hyviä kestäviä käytäntöjä julkiseen rakentamiseen ja terveiden koulujen uudis- ja jälleenrakentamisen edistämiseksi. Tilaisuuden avannut Petra Teräsaho Stora Ensolta painotti yhteistyön merkitystä eri tahojen välillä – koulujen rakennuttamisketjun tulee olla tiivis ja samaan lopputulokseen tähtäävä alusta alkaen. Huonoja esimerkkejä on jo riittävästi ja niistä voi ottaa oppia tunnistamalla ongelmakohdat. Lauri Linkosalmi, Senior Manager Stora Ensolta toimi tilaisuuden isäntänä ja kehotti päivän aikana tunnistamaan oman roolin vastuita rakentamisen ketjussa ja lisäämään kaikkien osapuolten vahvaa yhteistyötä, jolla varmistetaan kokonaisuuden onnistumista. Näin tuotetaan terveitä ja inspiroivia oppimisympäristöjä tuleville sukupolville.

Marika Paavilainen Valtioneuvoston kansliasta kertoi Terveet tilat 2028 -ohjelmasta, joka linjaa toimintatapojen muutosprosessin 10 vuoden ajaksi erilaisten sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi. Valtioneuvosto tekee tiivistä yhteistyötä ministeriöidenkesken hankkeen teemoissa. Tavoitteena on terveelliset, turvalliset ja toiminnalliset tilat ja tyytyväiset käyttäjät. Kun toimintamalli perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön ja laajaan viestintään, pystytään ennaltaehkäisemään sisäilmaongelmia. Kiinteistöä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja se kattaa koko rakentamisen ketjun.

Tilaisuudessa esimerkkipuheenvuoron pitänyt Arkkitehti Aleksi Niemeläinen Futu Designista esitteli Stora Enson Eco School -konseptin, jossa pyritään kyläkoulun kokoon, muuntojoustavuuteen ja parhaaseen toiminnallisuuteen. Malli tukee hyvin uutta opetussuunnitelmaa.

Inspiroivia esimerkkejä löytyy ympäri Suomea: Laukaan Ekokoulun konsepti on onnistunut valjastamaan lähialueen palveluntarjoajat tukemaan koulun jokapäiväistä toimintaa, kertoo rakennuttaja Pekka Mikkonen Laukaan kunnasta. Rakennusryhmässä toimii Satavuon koulu ja päiväkoti. Laukaan ekokoulu on oiva esimerkki usean tahon toimivasta yhteistyöstä.

Vantaalla toimitaan resurssiviisaan tiekartan viitoittamalla tiellä. Suunnittelussa tavoitellaan pedagogisesti taipuisia oppimisympäristöjä summaa Eero Väätäinen. Yksi esimerkki tiekartan konkreettisessa toteuttamisessa on linjaus, jossa 50% opetuksen hankinnoista tulee olla kierrätettyä, Yksittäiset linjaukset tukevat kaupungin ilmastotavoitteiden toteutumista: Vantaan tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Koulussa opitaan keskustelemalla, keskittymällä, liikkumalla, laulamalla, soittamalla ja kaikesta tekemisestä lähtee ääntä – paljon ääntä, kun oppijoita on satoja. Tämä on mahdollista vain muuntojoustavilla tiloilla ja tarkalla akustisella suunnittelulla, toteaa Pauli Pallaskorpi, opetustilojen konseptikehittäjä Ecophon Finland Oy:stä.

Jessica Karhu Green Building Council Finlandista toi näkemystä maailmalta kertomalla Level(s)- järjestelmän pilotoinnin koulukohteista. Level(s) on Euroopan komission laatima menetelmä rakentamisen resurssitehokkuuden mittaamiseen ja Suomi on ollut aktiivinen järjestelmän kehittäjä ja johtaa pilottikohteiden määrässä. Suomessa pilottikohteista viidennes on kouluja tai päiväkoteja.

Jaana Matilainen Rakennustietosäätiö Oy:stä taustoitti RTS-työkalun antamaa lisäarvoa julkisen rakentamisen ohjauksessa. Laaja RT-ohjekorttikokonaisuus päiväkodin ja perusopetuksen tiloista valmistuu keväällä 2019.

Päiväkodin ja varhaiskasvatuksen esimerkistä, joutsenmerkitystä Hyvinkään kenttäkadun päiväkodista kuulimme Heidi Karlssonilta (Teijo-talot). Kenttäkadun pk on ensimmäinen joutsenmerkin saanut päiväkoti. Joutsenmerkin mukaan rakennetussa talossa ratkaisut ovat kokonaisvaltaisia: energiataloudellisuus, tarveohjattu talotekniikka (ilmanvaihto, lämmitys, valaistus mm.), käyttömukavuus, kemikaalien turvallisuus sekä materiaalien ja tuotteiden turvallisuus on huomioitu koko rakentamisen ketjussa.

Tilaisuuden paneelin moderaattori Anna Lehtonen, opettaja ja tutkija, Helsingin yliopisto johdatteli osallistujat (Ritva Kivi, rakennusneuvos, opetus ja kulttuuriministeriö; Eero Väätäinen, projektipäällikkö, Vantaan kaupunki; Marika Latvala, kehityspäällikkö, Rakli ry; Antto Kauhanen, Liiketoiminnan kehityspäällikkö, Stora Enso) pohtimaan miten koulut oppimisympäristöinä voisivat edistää hiilineutraalia toimintakulttuuria ja mahdollistaa ilmastovastuullisuuteen kasvamista? Paneeli pohti opetuksen pedagogista ja opetusympäristön toisiaan tukevaa vaikutusta.

Oppiminen on monella tapaa monimuotoistunut ja koulujen rakentaminen on haastava palapeli, jonka valmiiksi saamiseen vaaditaan saumatonta yhteistyötä, ammattitaitoista rakentamisen ketjua ja käyttäjien – opetushenkilökunnan ja oppilaiden – tarpeiden kuulemista ja huomioimista.

Palataan alkulauseeseen ja ympyrän sulkeutumiseen: Rakennus on parhaimmillaan toimiva, turvallinen, inspiroiva ja pitkäikäinen – ja se tukee ilmastokasvatusta olemalla yksi esimerkki kestävästä ja edistyneestä rakentamisesta. Mitä tarvitaan tai minkä pitää muuttua, että hiilineutraalien koulujen suunnittelu voisi yleistyä? Ja millaista yhteistyötä tarvitaan hiilineutraalin rakentamisen edistämisessä? Vastauksia kysymyksiin on varmasti tulossa seuraavan vuosikymmenen aikana. Rakennusteollisuus ja julkinen rakentaminen ovat motivoituneita ja nälkäisiä oppimaan.

Lisätietoja:
Lauri Linkosalmi, Stora Enso, etunimi.sukunimi@storaenso.com
Mikko Nousiainen, Green Builing Council Finland, etunimi.sukunimi@figbc.fi
Twitter: #greenschools #vihreätkoulut

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Osallistu World Green Building Weekille 11.–15.9.2023

6.6.2023
Kansainvälinen World Green Building Week on maapallomme laajin kampanja kestävän rakennetun ympäristön puolesta. Kampanjan järjestää World Green Building Council, yhdessä yli 75 kansallisen Green Building Councilin ja näiden yli 46 000

63 #BuildingLifen kannattajaa ja 14 julkaistua tiekarttaa

1.6.2023
#Buildinglifen tavoitteena on nostaa materiaalisidonnaisten päästöjen vähentäminen EU:n, jäsenvaltioiden ja yritysten keskeiseksi ilmastotavoitteeksi. Kutsumme mukaan kannattajia sitoutumaan oman tiekartan laatimiseen ja julkaisemme jo valmiita tiekarttoja esimerkiksi koko alalle. NCC hiilitiekartta

Green Building Council Finland muuttaa Siltasaareen

29.5.2023
Muutamme Hakaniemeen, Siltasaari 10:n tiloihin! 1.6.2023 lähtien osoitteemme on Siltasaarenkatu 8-10, 00530 Helsinki. Siltasaari 10 on historiallinen kohde, jolle on mm. myönnetty LEED Platinum -ympäristösertifikaatti. Kiinteistönomistaja ja FIGBC -verkoston jäsen

#BuildingLife2 – lisää vauhtia kohti ilmastokestävää Eurooppaa

24.5.2023
World Green Building Council julkaisi tasan vuosi sitten tavoiteohjelmansa EU:n rakentamislainsäädännölle. Whole Life Carbon Policy Roadmapin tavoitteena on varmistaa, että rakentamislainsäädäntö on linjassa EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden kanssa ja toisaalta

Vähähiilisen rakentamisen vuosiseminaarin 2023 kooste

15.5.2023
Ympäristöministeriö ja Green Building Council Finland järjestivät Vähähiilisen rakentamisen vuosiseminaarin tiistaina 9.5.2023. Tilaisuudessa kuultiin vähähiilisen rakentamisen säädöskehityksestä Euroopassa sekä Suomessa, alan viimeisimmistä kehityssuunnista sekä alueiden käytön suunnittelun vaikutuksesta vähähiiliseen rakentamiseen.

Aika siirtyä suljettuun kiertoon – GBCt julkaisevat Circular Built Environment Playbookin 

10.5.2023
World Green Building Council (WorldGBC) ja sen yli 75 Green Building Councilin verkosto lanseeraavat Circular Built Environment Playbookin – kansainvälisen oppaan nopeuttamaan kiertotalouden ja resurssitehokkuuden periaatteiden käyttöönottoa rakennusalalla. Green Building

Kiinteistö- ja rakennusalan kiertotalouden sanakirja julkaistu

3.5.2023
Yhteisesti sovitut toimintatavat, tulkinnat ja termit karsivat pois mahdollisia väärinymmärryksiä ja jopa päällekkäistä työtä. Järjestönä ja jäsentemme verkostona tuotamme erilaisia selvityksiä ja toimintamalleja, joiden avulla alalla toimivat voivat vauhdittaa omaa

FIGBC:n tulevaa strategiaa hiotaan toukokuussa 

19.4.2023
FIGBC:n uuden strategian valmistelu aloitettiin kevätkokouksessa 28.3.2023. Uusi strategia hyväksytään syyskokouksessa ja se astuu voimaan vuoden 2024 alusta. Nyt kutsumme Green Building Council Finlandin jäseniä osallistumaan strategiatyöpajoihimme.  Järjestämme toukokuussa viisi työpajaa

Kuinka vauhdittaa puun kiertotaloutta infrahankkeissa? 

19.4.2023
Elina Samila, FIGBC, haastatteli Janne Tikkamäkeä, Skanska, infrarakentamisen ympäristövastuullisuuden kehittymisestä. Tikkamäki on työskennellyt infrarakentamisen alalla eri rooleissa jo yli kahdenkymmen vuoden ajan.  Kiihtyvä kehitysvauhti ja -tahto  Kehitysvauhti on hurja niin

S-Pankki liittyi jäseneksi maailmanlaajuiseen kestävän rakentamisen verkostoon 

13.4.2023
Green Building Council Finland on osa maailmanlaajuista Green Building Council -verkostoa, jonka tavoitteena on edistää kestävää kehitystä ja rakennetun ympäristön ympäristökestävyyttä.  S-Pankki liittyy jäseneksi kestävän rakennetun ympäristön edistämiseen keskittyvään Green

New Global Policy Principles outline transformative action policymakers can take to accelerate sustainability action in the built environment 

12.4.2023
Ahead of the G7 Ministers’ Meeting on Climate, Energy and Environment (15–16 April 2023), the World Green Building Council (WorldGBC), and its network of 75+ Green Building Councils, launch a

Tulevaisuuden työn haasteita ja ratkaisuja

6.4.2023
Minkälaista kestävyystyötä rakennusalan yritykset tällä hetkellä tekevät? Minkälaisia haasteita alan yritykset kestävyysmurroksen edessä kohtaavat? Entä miten näitä haasteita voitaisiin lähteä ratkaisemaan? Tällaisten kysymysten äärelle kerääntyi 13.-15.3. joukko teknisen alan opiskelijoita