Green Building Council Finland

Viisaan liikkumisen palvelut toimitilakiinteistöissä

Kirjoittaja Johanna Taskinen toimii johtavana asiantuntijana liikennesuunnitteluun erikoistuneessa Mobinet Oy:ssä.

Kuva: Mobinet Oy

Kun suunnitellaan kiinteistöjä, suunnitellaan aina myös liikennettä. Työpaikkakiinteistöjen ominaisuudet vaikuttavat siihen, miten helppoa työmatkoilla on käyttää autoa, joukkoliikennettä tai pyörää.

Toimitilakiinteistöjen liikennesuunnittelu on pitkään keskittynyt autopaikkoihin ja autoliikenteeseen. Ilmastonmuutoksen ja vihreän rakentamisen myötä sijainti hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella sekä pyöräilyn olosuhteet ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Niistä saa myös pisteitä rakennusten ympäristösertifioinneissa (esim. LEED ja Breeam).

Ihmiset ovat melko valmiita tekemään ympäristöystävällisiä valintoja, kunhan heitä autetaan. Kun olemme muutamilla työpaikoilla kysyneet työntekijöiltä, kuinka mahdollisia eri kulkutavat ja niitä tukevat palvelut heille ovat, on käynyt ilmi, että kodin ja työpaikan välistä hiilijalanjälkeä on mahdollista pienentää jopa 20–30 prosenttia.

Uudelle liikkumiskulttuurille on kysyntää myös siksi, että auton merkitys kulutustuotteena tai statussymbolina ei ole enää niin suuri kuin aikaisemmin. Se kilpailee yhä enemmän muiden tuotteiden ja palveluiden kanssa. Autonomistus ja käyttö nuoremmissa sukupolvissa on jo kääntynyt laskuun autoilun mahtimaissa Yhdysvalloissa ja Saksassa.

Jos työpaikkakiinteistöjen suunnittelussa halutaan ottaa eri liikkujaryhmät ja uudet arvot huomioon sekä vähentää autonkäyttöä ja parkkipaikkoja, liikkumista tulisi tarkastella laajemmin kuin pelkkänä autopaikkakysymyksenä. Toimitilakiinteistö voi selvittää kyselyllä kiinteistön käyttäjien toiveita, tarpeita ja kulkutapoja. Näin voidaan luoda asiakkaiden tarpeita vastaava liikkumisen palveluiden kokonaisuus, eikä ajauduta taistelemaan pelkästään autopaikoista. Samalla saadaan tarvittavat pisteet ympäristösertifikaatteihin.

Toimitilakiinteistön kannattaa esimerkiksi tarjota tietoa joukkoliikenteen aikatauluista sekä kulkureiteistä pysäkeille. Pyörätelineiden laatuun ja sijaintiin kannattaa kiinnittää huomiota. Pyöräilijät arvostavat pieniäkin asioita, kuten pumppuja ja syksyllä järjestettäviä nastarenkaiden vaihtopäiviä.

Autoa tarvitaan aina välillä, mutta parkkipaikkojen rakentaminen työntekijöiden autoille on varsin kallis ratkaisu satunnaiseen autotarpeeseen. Vaihtoehto on käyttää autoja palveluna, jolloin parkkipaikkoja ei tarvita niin paljon ja työntekijät voivat tulla työpaikalle joukkoliikenteellä tai pyöräillen.

Kimppakyytien syntymistä voidaan helpottaa tarjoamalla toimitilakiinteistön asiakkaille kyytien pyytämisen ja tarjoamisen markkinapaikka. Mitä enemmän kiinteistön työntekijät tulevat kimpassa, sitä vähemmän tarvitaan autopaikkoja.

Monet autoilijat saattaisivat arvostaa ajotapavalmennusta työpaikallaan. Se on autoilijoille ehkä helpoin tapa säästää bensakuluissa ja samalla vaikuttaa omiin päästöihin ja onnettomuusriskiin.

Kaikkia edellä mainittuja palveluja on jo tarjolla, ja niitä voidaan kutsua viisaan liikkumisen palveluiksi. Näihin palveluihin on mahdollisuus tutustua tarkemmin 17.5. aamiaisseminaarissa.

Johanna Taskinen
Työmatkaliikenteen suunnittelija
Mobinet Oy
+358407573284
johanna.taskinen(at)mobinet.fi

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Vähähiilisen rakentamisen näkymät Euroopassa

2.12.2022
Ilari Aho, Uponor Oyj:n kestävän kehityksen johtaja ja World Green Building Councilin hallituksen puheenjohtaja piti Green Building Council Finland ry:n syyskokouksessa 29.11.2022 Keynote-puheenvuoronsa vähähiilisen rakentamisen näkymistä Euroopassa. ”Sharm el-Sheikhin ilmastokokouksen,

Tulkintoja EU-taksonomian DNSH kriteereihin

1.12.2022
Green Building Council Finlandin (FIGBC) taksonomian asiantuntijaryhmän tavoitteena on kansallisen ja EU-tason yhteistyöllä lisätä taksonomian käytettävyyttä ja vaikuttavuutta Suomessa. Yksi keskeinen keino on harmonisoida markkinakäytäntöjä taksonomian kriteerien soveltamisesta ja tuoda

Green Building Council Finlandin syyskokous 2022

29.11.2022
Green Building Council Finland (FIGBC) on syyskokouksessaan 29.11.2022 päättänyt uuden hallituksen kokoonpanosta sekä vuoden 2023 toimintasuunnitelmasta, tulo- ja menoarviosta sekä jäsenmaksujen suuruuksista. Tavoitteista tekoihin Green Building Council Finlandin työssä on

Rakentamisen kiertotalouden ajankohtaispäivät 2022

25.11.2022
Green Building Council Finlandin Elina Samila avasi vuoden 2022 Rakentamisen kiertotalouden ajankohtaispäivät 16.11.-17.11.2022. Nämä järjestyksessä viidennet ajankohtaispäivät keräsivät lähes 300 kuulijaa. Tapahtuma järjestettiin Ympäristöministeriön tuella. Lisäksi tapahtuman järjestelyissä olivat mukana

Ilmarisen Nurminen: Hiilineutraalit sijoitukset 2035 

25.11.2022
–  Ilmarinen on merkittävä kiinteistösijoittaja Suomessa ja suhtaudumme tähän rooliimme vakavasti ja vastuullisesti. Tahdomme olla kehittämässä koko alaa ja olemme siksi mukana järjestössä, jolla on kanssamme samanlainen ajatusmaailma ja tavoitteet.

Rakennushankkeiden ympäristöluokitukset kiinnostavat edelleen

14.11.2022
FIGBC Tietoiskussa 14.11.2022 rakennushankkeiden ympäristöluokituksista käytiin tiivis markkinakatsaus käytössä olevista järjestelmistä. Markkinakatsauksen jälkeen perehdyimme eri luokitusten tuoreimpiin uutisiin, joita esittelivät FIGBC-verkoston jäsenet ja yhteistyökumppanit. Myös Suomessa luokitus vaikuttaa merkittävästi kohteiden

Tavoitteista toimiin! Avara, Material Maintenance MaMa, Materiaalikabinetti #BuildingLife kannattajiksi, Orient Occident julkaisee hiilineutraaliustiekarttansa

14.11.2022
Onko teidän yrityksenne valmis laatimaan oman hiilitiekarttansa tai toimintaohjelmansa kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä? Hyviä vinkkejä organisaation oman toimintaohjelman laatimiseen saat #BuildingLife Hiilineutraalin rakennetun ympäristön toimintaohjelmasta, joka on nyt myös

FIGBC lausunto rakennuksen ilmastoselvityksen ja materiaaliselosteen asetusluonnoksille

11.11.2022
Ympäristöministeriö pyysi lausuntoja rakennuksen ilmastoselvityksen ja materiaaliselosteen asetusluonnoksista 11.11.2022 mennessä. Kutsuimme FIGBC:n jäsenistön asiantuntijoita yhteiseen työpajaan 28.10.2022. Muun muassa työpajan pohjalta olemme laatineet Green Building Council Finlandin lausunnon. Asetukset annettaisiin

Pikaoppaat vähähiiliseen rakentamiseen

11.11.2022
Green Building Council Finland ja A-Insinöörit julkaisevat seitsemän pikaopasta vähähiiliseen rakentamiseen kiinteistö- ja rakennusalan eri ammattiryhmille. Oppaiden vinkit perustuvat tehtäväkohtaisiin vähähiilisyyskoulutuksiin, joita on järjestetty #BuildingLife-ohjelman puitteissa vuonna 2022. Rakennuttajan, arkkitehdin

Saint-Gobain Finlandin Kaiser: Jälkijunaa ei kannata odottaa 

4.11.2022
Kansainvälisesti ja paikallisesti toimiva rakennustuotevalmistaja Saint-Gobain-konserni toimii samoin myös Green Building Councilissa.  – Maailmassa on 70 kansallista Green Building Coucilia ja Saint-Gobain on mukana noin 40:ssä. Green Building Council on

Miten kiinteistöala voi vähentää energiankulutustaan varautuessaan tulevaan talveen

2.11.2022
FIGBC:n Kiinteistöt-toimikunta on koonnut ehdotuksia ja ideoita konkreettisiksi toimenpiteiksi ja ratkaisuiksi asuinkohteille ja toimitiloille energiankäytön vähentämiselle talvikaudella.Aihe on erityisen ajankohtainen. Sähkön hinnasta ja riittävyydestä käydään vilkasta keskustelua ja Venäjän hyökkäyssota

Tule meille vuoden 2023 kumppanijäseneksi! 

1.11.2022
Haemme vuodelle 2023 FIGBC:n kumppanijäsentä. Kumppanijäsenen kanssa vauhditetaan rakennetun ympäristön muutosta hiilineutraaliksi ja kiertotalouden mukaan toimivaksi. Kumppanijäsenyyden vuosimaksu on 7 500 euroa varsinaisen jäsenmaksun lisäksi ja hakuaika päättyy 30.11.2022.  Green