26.8.2024

Lausunto luonnoksesta laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta

Green Building Council Finland ry kiittää mahdollisuudesta lausua Aran tehtävien ja henkilöstön siirtämisestä osaksi ympäristöministeriötä.

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/19970/2024

Esityksen mukaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) itsenäisenä virastona lakkautettaisiin ja sen tehtävät ja henkilöstö siirrettäisiin hallinnollisesti osaksi ympäristöministeriötä 1.1.2025 alkaen. Ympäristöministeriön alaisuudessa toimisi 1.1.2025 alkaen ympäristöministeriöön perustettava elin, joka vastaisi Aralle tällä hetkellä kuuluvista valtion asuntopolitiikan toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä.

Green Building Council Finland on voittoa tavoittelematon kiinteistö- ja rakennusalan järjestö, jonka 320 jäsenyritystä ja -organisaatiota edustaa kattavasti koko rakennettua ympäristöä, läpi arvoketjun ja elinkaaren. Yhdessä haluamme johtaa kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyssiirtymää. Visiomme on maapallon kantokyvyn rajoissa menestyvä kiinteistö- ja rakennusala.

Mahdollisuus vahvistaa kestävyyssiirtymän tukea

Aran sulauttaminen ympäristöministeriöön tarjoaa mahdollisuuden tarkastella uudelleen Aran tehtäviä ja henkilöstöresurssin kohdentamista.

Esityksen mukaan siirron tavoitteena on tehostamisen ja toimintamenojen karsimisen lisäksi valtion asuntopolitiikan toimeenpanon tehokas strateginen ohjaus ja seuranta sekä tiivistää asumisen, rakentamisen ja maankäytön yhteensovittamista vahvistaen hallitusohjelman mukaisesti rakennetun ympäristön kokonaisuutta. Jatkossa ympäristöministeriö vastaisi Aralle nykyisin kuuluvista tehtävistä, kuten valtion tukeman asuntotuotannon tukien myöntämisestä ja valvonnasta sekä energiatodistusjärjestelmästä ja energiatodistusten valvonnasta. Ympäristöministeriöön perustettavan elimen tehtäviin sisällytettäisiin myös asumisen ja rakentamisen toimialan mahdollisia EU-rahoitteisia ohjelmia koskeva ympäristöhallinnon työ hallitusohjelman mukaisesti.

Green Building Council näkee, että näiden tavoitteiden mukaisesti siirto tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa kestävyyssiirtymän tukea ympäristöministeriössä.

Resurssia EPBD:n kansalliseen toimeenpanoon

Käynnissä oleva rakennusten energiatehokkuusdirektiivin uudistuksen (EPBD) kansallinen valmistelu vaatii merkittävästi valmisteluresurssia ympäristöministeriöltä. Myös Aran tehtäviin kuulunut energiatodistusjärjestelmä uudistuu EPBD:n myötä. EPBD:n myötä myös vähintään EU-rahoitteiset tukimekanismit energiatehokkuuden ja päästöttömyyden parantamiselle uudistuvat. Lisäksi esimerkiksi EPBD:n tavoitteiden toteutumiseen korjausrakentamisessa tarvitaan kansallisen tason ohjausta ja osaamista: selkeyttä tarvitaan esimerkiksi siihen, mihin energialuokkaan Ara-tuetussa asuntokannassa tulisi pyrkiä korjausrakentamisessa ja miten tämä suhtautuu korjaamisen taloudellisiin tavoitteisiin. Jotta Suomi pystyy täysimääräisesti hyödyntämään uusia tukimekanismeja sekä toteuttamaan EPBD:n edellyttämät muutokset kestävästi ja sujuvasti, tarvitaan myös ministeriötason sujuvaa valmistelua, tukea ja osaamista.

Tukea muuhun kestävyyssiirtymää koskevan lainsäädännön muutoksiin, kuten ilmastoselvityksen toimeenpanoon

Kansallisen tason tukea ja koordinaatiota tarvitaan myös rakentamislain vaatiman ilmastoselvityksen toimeenpanoon. Aran sulautuessa ympäristöministeriöön tämä toimeenpanon tuki tulee toivottavasti jatkossa ministeriöstä.

Kiertotalousratkaisut purkamisessa

Lisäksi nostamme esiin tarpeen kiertotalousratkaisujen tukemiselle. Ympäristöministeriön vetämä Kiertotalouden Green Deal edistää kiertotalousratkaisujen syntymistä kentällä hyvin. Nostamme kuitenkin esiin asuntokannan kestävään purkamiseen liittyvät tarpeet. Suhteessa Aran tähän asti ohjaamaan tuettuun asuntokantaan yksi kysymys tulee lähivuosikymmeninä olemaan myös asuntokannan purkamisen tarpeet muuttotappiopaikkakunnilla. Väestöennusteiden pohjalta tämä tarve tullee koskemaan sekä yksityistä että tuettua asuntokantaa, eikä Suomessa ole vielä laajemmin käytössä kestävää mallia purkamisesta syntyvien materiaalien hyödyntämiseen kiertotalouden mukaisesti. Tilanteet ovat usein myös yhteiskunnallisesti haastavia sosiaalisesta ja taloudellisesta näkökulmasta. Ratkaisujen syntymisessä myös tulevalla, Aran osaamisen rikastuttamalla ympäristöministeriöllä voisi olla tärkeä rooli.

Yhteenveto

Pyydämme siis huomioimaan muutoksessa, että Aran henkilöstön osaamista ja resurssia kohdennettaisiin jatkossa kestävyyssiirtymän tukemiseen erityisesti 1) tällä hetkellä EPBD:n kansalliseen valmisteluun ja toimeenpanoon, ml. energiatodistusjärjestelmän uudistamiseen, 2) ilmastoselvityksen toimeenpanon tukemiseen ja 3) kiertotalousratkaisujen tukemiseen ja etsimiseen erityisesti asuntokannan purkamisen osalta.

Green Building Council Finland tarjoaa myös verkostonsa asiantuntemusta mieluusti avuksi kestävyyssiirtymään liittyvien ratkaisujen etsimisessä.

Lisätietoja:

Liina Länsiluoto
Yhteiskuntasuhdepäällikkö
liina.lansiluoto@figbc.fi

Antti Ruuska
antti.ruuska@figbc.fi

Sinua voisi kiinnostaa myös

#BuildingLife pikaoppaat vähähiiliseen rakentamiseen

Green Building Council Finlandin ja A-Insinöörien tuottamat seitsemän pikaopasta vähähiiliseen rakentamiseen kattavat selkeästi hankkeen eri vaiheet. Rakennuttajan, arkkitehdin ja pääsuunnittelijan, rakennesuunnittelijan, taloteknisen suunnittelijan, urakoitsijan, infrarakennuttajan ja rakennustuotevalmistajan tiiviit pikaoppaat voit ladata maksutta käyttöösi.

Alueellisen hiilijalanjäljen laskentamenetelmät ja pilottikohteet Suomessa

Teimme vuonna 2021 katselmuksen Suomessa käytössä olevista aluesuunnittelun hiilijalanjäljen laskentatyökaluista sekä pilottikohteista ja –hankkeista, joissa alueellisia hiilijalanjäljen arviointimenetelmiä on viime vuosina käytetty.

BuildingLife Programme for Carbon Neutrality in the Built Environment

#BuildingLife National Roadmaps demonstrate how FIGBC suggests we adopt whole life carbon targets in Finland.

Hiilineutraalin rakennetun ympäristön toimintaohjelma

Julkaisussa esitetään toimenpiteitä kahdeksalle eri toimijaryhmälle kiinteistö- ja rakennusalalla. Toimenpidetauluihin on koottu keskeiset toimenpiteet, joihin kyseisellä toimijaryhmällä on mahdollisuus vaikuttaa. Hiilineutraalin rakennetun ympäristön toimintaohjelma sisältää konkreettiset välitavoitteet ja askelmerkit kaikille alan toimijoille oman toimintansa kehittämiseksi.

Katsaus kiinteistö- ja rakennusalan ilmastokestävyyden nykytilaan

Katsaus kiinteistö- ja rakennusalan ilmastokestävyyden nykytilaan kokoaa yhteen sääntelyn, järjestöjen tiekarttojen ja edelläkävijäyritysten toimet.

Tilaa FIGBC uutiset ja tiedotteet

Noin kerran kuukaudessa ilmestyvään uutiskirjeeseen kootaan lyhyeksi koosteeksi keskeisimmät uutiset, tulevat tapahtumat ja FIGBC -kuulumiset. Uutiskirje on hyvä yleiskatsaus järjestön toimintaan. Uutiskirjeen voi tilata vapaasti kuka vain – siis myös, vaikka et olisi FIGBC:n jäsen!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Siirry takaisin sivun alkuun