8.9.2025

Auto kerrallaan kohti hiilineutraalia työmaata

NRC Groupin tavoitteena on olla hiilineutraali omien suorien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi siirryimme viime vuonna käyttämään uusiutuvaa polttoainetta tuotantoautoissamme. Sen avulla voimme vähentää polttoainepäästöt noin kymmenesosaan verrattuna perinteiseen polttoaineeseen.

Kansainvälinen World Green Building Week on vuosittainen kampanja, joka kannustaa kestävän rakennetun ympäristön rakentamiseen kaikille, kaikkialla. Tämän vuoden teema on kestävyydestä kilpailuetua: Business goes better when you’re bold on buildings. Lue kaikki Weekillä julkaistavat verkostomme artikkelit World Green Building Weekin verkkosivuilta!

NRC Groupin tavoitteena on olla hiilineutraali omien suorien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi siirryimme viime vuonna käyttämään uusiutuvaa polttoainetta tuotantoautoissamme. Sen avulla voimme vähentää polttoainepäästöt noin kymmenesosaan verrattuna perinteiseen polttoaineeseen.

”Vähäpäästöisemmän polttoaineen avulla yrityksemme suorat päästöt pienenevät merkittävästi ja tämä tukee myös välivaiheena siirtymää perinteisistä polttoaineista muihin käyttövoimiin. Päästöjen vähentäminen on erittäin tärkeä osa luonnon hyvinvoinnista ja ihmisten terveydestä huolehtimista”, NRC Groupin vastuullisuusjohtaja Sanna Ström painottaa.

NRC Group julkaisi henkilöstölleen toukokuussa 2024 ohjeistuksen dieselkäyttöisten ajoneuvojen siirtymisestä Nesteen MyDieselin systemaattiseen käyttöön. Tavoite uusiutuvan polttoaineen käyttöasteeksi on 90 prosenttia.

”Nyt, reilun vuoden päästä, olemme edenneet hyvin kohti maalia, mutta toki työtä vielä riittää. Tällä hetkellä olemme kokonaisuudessaan saavuttaneet 42 prosentin käyttöasteen. Tässä on vielä vaihtelua eri liiketoimintojemme, projektityyppien ja maantieteellisten alueiden välillä”, Ström kertoo.

Hyvänä esimerkkinä uusiutuvan polttoaineen käytössä on toiminut NRC Groupin Raitiotiet-divisioona, joka jo syksyllä 2024 saavutti uusiutuvan polttoaineen osalta 60 prosentin käyttöasteen kaikissa työmaiden tuotantokäytössä olevissa ajoneuvoissa.

”Tällä hetkellä uusiutuvan dieselin käyttö divisioonassamme on noin 70 prosenttia. Kirimme edelleen kohti tavoitetta. Toistaiseksi pidämme divisioonien ykkössijaa NRC Groupissa”, NRC Groupin Raitiotiet-divisioonan johtaja Jouni Kekäle toteaa.

Keskeistä uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämisessä on ollut kehityksen seuranta. NRC Groupissa on käytössä monipuolinen tilannekuva, jolla uusiutuvan dieselin käyttöastetta voidaan seurata kuukausittain yhtiö-, divisioona-, kustannuspaikka- ja autotasolla.

”Tilannekuvan myötä pystymme kohdentamaan toimenpiteitä ja muistuttamaan tavoitteista. Jokaisella yksittäisellä kuljettajalla on merkitystä, sillä ajoneuvon käyttäjä tekee viime kädessä ratkaisun siitä, mitä tankkaa. Se edellyttää omaa aktiivisuutta, kuten ennakointi reittien suunnittelussa sekä polttoaineen saatavuuden tarkistaminen eri asemilta puhelinsovelluksella.” Ström selvittää.

Jouni Kekäleen mukaan avainasemassa uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämisessä on ollut myös raportointi ja aktiivinen viestintä.

”Olemme käsitelleet asiaa säännöllisesti divisioonan johtoryhmässä, jossa olemme pureutuneet dataan auto- ja käyttäjäkohtaisesti. Säännöllinen viestintä projekteillamme, kuten Kruunusillat- ja Pirkkala-Linnanmaa-raitiotiehankkeemme, on tapa, jolla ylläpidämme ja edistämme asiaa”, Kekäle mainitsee.

NRC Group suunnittelee ja rakentaa kestävää infraa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Työ hiilineutraaliuden edistämiseksi jatkuu, kun uusiutuvien polttoaineiden käyttöä laajennetaan ja samalla edistetään uusia päästöjä vähentäviä toimintatapoja sekä lisätään muilla käyttövoimilla toimivien koneiden, laitteiden ja autojen käyttöönottoa.

”Olemme saaneet uusiutuvan polttoaineen käytöllä jo näkyviä vaikutuksia yrityksemme päästöihin, ja käytön laajentamiseen on vielä paljon mahdollisuuksia, jotka parantavat tuloksia entisestään. Uusiutuvan dieselin käyttö on tärkeä vaihe matkallamme kohti vähäpäästöisiä ja päästöttömiä työmaita. Lisäksi tavoitteemme on suunnitelmallisesti uusia polttomoottoriautoja sähköautoilla siten, että vuonna 2030 merkittävä osa autokannastamme olisi sähköautoja. Sillä, miten me rakennamme, on merkitystä sekä meille että ympäristöllemme”, Sanna Ström painottaa.

Kirjoittaja: NRC Group

Sinua voisi kiinnostaa myös

ARVO-hanke: Alueellinen viherkerroin 2025

Julkaisu esittelee ARVO – Viherrakenteen arviointi ja vahvistaminen kaupunkien maankäytön suunnittelussa -hankkeessa (myöhemmin ARVO-hanke) tehdyn version alueellisesta viherkertoimesta (alueellinen viherkerroin 2025). Julkaisussa ohjeistetaan alueellisen viherkertoimen käyttöönotossa sekä laskentamenetelmässä.

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi arvioi hankkeessa kehitetyn työkalun vaikuttavuutta.

Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa

Tämä kooste "Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa" toimii hankkeen loppujulkaisun liitteenä ja kuvaa, miten hyvinvointiarvoja on tutkittu ja määritelty hankkeen aikana, mitä osa-alueita niihin sisältyy ja millä tavoin näitä arvoja voidaan arvioida ja hyödyntää suunnittelun tukena. Kaikille luontotyypeille on määritelty niiden tuottamat hyvinvointihyödyt, jotka on jaettu kolmeen eri hyvinvoinnin osa-alueeseen.

Rakennetun ympäristön luontotyypit ja niiden ekologisen tilan arviointi

Alueellinen viherkerroin -menetelmä sekä Rakennetun ympäristön luontotyypit ovat konkreettisia työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan kaupunkiluonnon arvoa suunnittelupöydällä ja päätöksenteossa.

Arvoa viherrakenteelle. Suositukset kasvavien kuntien päätöksentekoon

ARVO-hankkeen tavoite on säilyttää ja vahvistaa viherrakennetta tiiviisti rakennetuissa kaupungeissa ilmastonmuutokseen varautumiseksi ja sopeutumiseksi.
Hankkeessa laaditaan kaupungeille viherrakenteen vahvistamisen kansalliset suositukset.

Luontopohjaiset ratkaisut käyttöön kaupungeissa

Luontopohjaiset ratkaisut käyttöön kaupungeissa -selvityksen mukaan kaupunkien viherrakennetta ei huomioida ja arvosteta tarpeeksi maankäytön suunnittelun alkuvaiheessa, vaan lähiluonto jää esimerkiksi liikenteen ja kunnallistekniikan varjoon. Työn tilasi ja rahoitti tulevaisuustalo Sitra.

10 ratkaisua kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyteen

Lue keinot, joilla kestävyysmurros
lähtee vauhtiin.

Lue ja lataa

Siirry takaisin sivun alkuun