8.9.2025

Auto kerrallaan kohti hiilineutraalia työmaata

NRC Groupin tavoitteena on olla hiilineutraali omien suorien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi siirryimme viime vuonna käyttämään uusiutuvaa polttoainetta tuotantoautoissamme. Sen avulla voimme vähentää polttoainepäästöt noin kymmenesosaan verrattuna perinteiseen polttoaineeseen.

Kansainvälinen World Green Building Week on vuosittainen kampanja, joka kannustaa kestävän rakennetun ympäristön rakentamiseen kaikille, kaikkialla. Tämän vuoden teema on kestävyydestä kilpailuetua: Business goes better when you’re bold on buildings. Lue kaikki Weekillä julkaistavat verkostomme artikkelit World Green Building Weekin verkkosivuilta!

NRC Groupin tavoitteena on olla hiilineutraali omien suorien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi siirryimme viime vuonna käyttämään uusiutuvaa polttoainetta tuotantoautoissamme. Sen avulla voimme vähentää polttoainepäästöt noin kymmenesosaan verrattuna perinteiseen polttoaineeseen.

”Vähäpäästöisemmän polttoaineen avulla yrityksemme suorat päästöt pienenevät merkittävästi ja tämä tukee myös välivaiheena siirtymää perinteisistä polttoaineista muihin käyttövoimiin. Päästöjen vähentäminen on erittäin tärkeä osa luonnon hyvinvoinnista ja ihmisten terveydestä huolehtimista”, NRC Groupin vastuullisuusjohtaja Sanna Ström painottaa.

NRC Group julkaisi henkilöstölleen toukokuussa 2024 ohjeistuksen dieselkäyttöisten ajoneuvojen siirtymisestä Nesteen MyDieselin systemaattiseen käyttöön. Tavoite uusiutuvan polttoaineen käyttöasteeksi on 90 prosenttia.

”Nyt, reilun vuoden päästä, olemme edenneet hyvin kohti maalia, mutta toki työtä vielä riittää. Tällä hetkellä olemme kokonaisuudessaan saavuttaneet 42 prosentin käyttöasteen. Tässä on vielä vaihtelua eri liiketoimintojemme, projektityyppien ja maantieteellisten alueiden välillä”, Ström kertoo.

Hyvänä esimerkkinä uusiutuvan polttoaineen käytössä on toiminut NRC Groupin Raitiotiet-divisioona, joka jo syksyllä 2024 saavutti uusiutuvan polttoaineen osalta 60 prosentin käyttöasteen kaikissa työmaiden tuotantokäytössä olevissa ajoneuvoissa.

”Tällä hetkellä uusiutuvan dieselin käyttö divisioonassamme on noin 70 prosenttia. Kirimme edelleen kohti tavoitetta. Toistaiseksi pidämme divisioonien ykkössijaa NRC Groupissa”, NRC Groupin Raitiotiet-divisioonan johtaja Jouni Kekäle toteaa.

Keskeistä uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämisessä on ollut kehityksen seuranta. NRC Groupissa on käytössä monipuolinen tilannekuva, jolla uusiutuvan dieselin käyttöastetta voidaan seurata kuukausittain yhtiö-, divisioona-, kustannuspaikka- ja autotasolla.

”Tilannekuvan myötä pystymme kohdentamaan toimenpiteitä ja muistuttamaan tavoitteista. Jokaisella yksittäisellä kuljettajalla on merkitystä, sillä ajoneuvon käyttäjä tekee viime kädessä ratkaisun siitä, mitä tankkaa. Se edellyttää omaa aktiivisuutta, kuten ennakointi reittien suunnittelussa sekä polttoaineen saatavuuden tarkistaminen eri asemilta puhelinsovelluksella.” Ström selvittää.

Jouni Kekäleen mukaan avainasemassa uusiutuvan polttoaineen käytön lisäämisessä on ollut myös raportointi ja aktiivinen viestintä.

”Olemme käsitelleet asiaa säännöllisesti divisioonan johtoryhmässä, jossa olemme pureutuneet dataan auto- ja käyttäjäkohtaisesti. Säännöllinen viestintä projekteillamme, kuten Kruunusillat- ja Pirkkala-Linnanmaa-raitiotiehankkeemme, on tapa, jolla ylläpidämme ja edistämme asiaa”, Kekäle mainitsee.

NRC Group suunnittelee ja rakentaa kestävää infraa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Työ hiilineutraaliuden edistämiseksi jatkuu, kun uusiutuvien polttoaineiden käyttöä laajennetaan ja samalla edistetään uusia päästöjä vähentäviä toimintatapoja sekä lisätään muilla käyttövoimilla toimivien koneiden, laitteiden ja autojen käyttöönottoa.

”Olemme saaneet uusiutuvan polttoaineen käytöllä jo näkyviä vaikutuksia yrityksemme päästöihin, ja käytön laajentamiseen on vielä paljon mahdollisuuksia, jotka parantavat tuloksia entisestään. Uusiutuvan dieselin käyttö on tärkeä vaihe matkallamme kohti vähäpäästöisiä ja päästöttömiä työmaita. Lisäksi tavoitteemme on suunnitelmallisesti uusia polttomoottoriautoja sähköautoilla siten, että vuonna 2030 merkittävä osa autokannastamme olisi sähköautoja. Sillä, miten me rakennamme, on merkitystä sekä meille että ympäristöllemme”, Sanna Ström painottaa.

Kirjoittaja: NRC Group

Sinua voisi kiinnostaa myös

Luontopohjaiset ratkaisut käyttöön kaupungeissa

Luontopohjaiset ratkaisut käyttöön kaupungeissa -selvityksen mukaan kaupunkien viherrakennetta ei huomioida ja arvosteta tarpeeksi maankäytön suunnittelun alkuvaiheessa, vaan lähiluonto jää esimerkiksi liikenteen ja kunnallistekniikan varjoon. Työn tilasi ja rahoitti tulevaisuustalo Sitra.

Kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyden kuntotarkastus

Green Building Council Finlandin julkaisema kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyden kuntotarkastus paljastaa: kestämättömyys ei kannata.

Rakentamisen luontosanakirja

Rakentamisen luontosanakirjan tavoitteena selkeyttää rakennusalan luontosanastoa, tehdä tunnetuksi luonto- ja biodiversiteettiteeman konsepteja, ja karsia pois mahdollisia väärinymmärryksiä.

Rakennetun ympäristön ilmastovaikutusten kokonaiskuva – Korjausrakentamisen, purkamisen ja tilanmuutoshankkeiden päästöjen arviointi

Granlundin laatima selvitys: Rakennetun ympäristön ilmastovaikutusten kokonaiskuva - Korjausrakentamisen, purkamisen ja tilanmuutoshankkeiden päästöjen arviointi.

Kaupunkien viherrakenteen suunnittelun nykytila 2024

Kaupunkien viherrakenteen suunnittelun nykytilakatsauksessa on tunnistettu viherrakenteen vahvistamisen pullonkauloja maankäytön suunnittelussa sekä hahmotettu alueellisen viherkertoimen merkitystä näille. Katsaus on laadittu osana ARVO – viherrakenteen vahvistaminen kaupunkien maankäytön suunnittelussa –hanketta.

Indicator for Circular construction – The role of public procurement

How to include circular construction criteria in public procurement? This study has been conducted using a combination of desk research and interviews.

Policy Pathways for Fostering Circular Transition in Construction in the Nordic Region

Executive Report seeks to synthesise the essential findings from Nordic Networks for Circular Construction (NNCC) -project.

Accelerate Circular Construction – Recommendations for Public Authorities

As a part of a transition to more sustainable, circularity is gaining more and more attention from the Nordic construction sectors.

10 ratkaisua kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyteen

Lue keinot, joilla kestävyysmurros
lähtee vauhtiin.

Lue ja lataa

Siirry takaisin sivun alkuun