14.6.2021

Raja-arvojen odottaminen on tarpeetonta

Hiilineutraali rakennettu ympäristö tehdään puristamalla jokaisen hankkeen päästöt mahdollisimman alas. Moni rakennuttaja on turhaan pysähtynyt odottamaan kansallisia ohjausmenetelmiä ja raja-arvoja, vaikka hiilijalanjäljen ohjaaminen on mahdollista jokaisessa hankkeessa jo nyt, kirjoittavat Liisa Jäätvuori, A-Insinöörit ja Lauri Tähtinen, Green Building Council Finland Rakennuslehden Näkökulmassa 14.6.2021. Rakentamisen hiilijalanjäljen ennakoitu säädösohjaus ja vähähiilisten kiinteistöjen kysyntä muuttavat rakennuttamista. RAKLIn ja […]

Hiilineutraali rakennettu ympäristö tehdään puristamalla jokaisen hankkeen päästöt mahdollisimman alas. Moni rakennuttaja on turhaan pysähtynyt odottamaan kansallisia ohjausmenetelmiä ja raja-arvoja, vaikka hiilijalanjäljen ohjaaminen on mahdollista jokaisessa hankkeessa jo nyt, kirjoittavat Liisa Jäätvuori, A-Insinöörit ja Lauri Tähtinen, Green Building Council Finland Rakennuslehden Näkökulmassa 14.6.2021.

Rakentamisen hiilijalanjäljen ennakoitu säädösohjaus ja vähähiilisten kiinteistöjen kysyntä muuttavat rakennuttamista. RAKLIn ja A-Insinöörien vähähiilisen rakennuttamisen klinikka kokosi yhteen 25 rakennuttajaorganisaatiota, jotka kehittävät samanaikaisesti operatiivisia käytäntöjään rakennushankkeiden vähähiilisyyden ohjaamiseksi. Klinikka osoitti huutavan tarpeen rakentamisen hiilijalanjäljen tavoitetasolle ja onnistumiskriteereille.

Useat rakennuttajaorganisaatiot ovat asettaneet itselleen hiilineutraaliustavoitteita ja havainneet jyrkän päästösäästötavoitteen aiheuttavan välittömän ohjauspaineen myös rakennushankkeisiin. Silti hiilijalanjäljen ohjaamista lykätään kansallisesti tai organisaatiokohtaisesti asetettujen raja-arvojen puuttumiseen vedoten.

Vastuullisia edelläkävijärakennuttajia raja-arvojen puutteen ei tulisi hidastaa

Hiilijalanjäljen ohjaaminen ja hankekohtainen minimointi on mahdollista jokaisessa hankkeessa jo nyt. Ajatusmallia voi testata kustannusanalogialla; Rakennushankkeille ei ole asetettu kansallisesti yhtenäistä kustannustavoitetta tai raja-arvoa, mutta kustannusten ohjaaminen onnistuu hankekohtaista kustannusoptimia hakemalla. Senaatti-kiinteistöt on ilahduttava esimerkki toimijasta, joka on määrittänyt hiilijalanjäljen ohjaamisen osaksi jokaista rakennushankettaan. Alustavasti ohjaaviksi tavoitteiksi Senaatti-kiinteistöillä on asetettu 25 % säästö uudisrakennushankkeiden ja 15 % säästö perusparannushankkeiden hiilijalanjäljestä. Säästö lasketaan elinkaariasiantuntijan määrittämästä hankekohtaisesta hiilijalanjäljen vertailuarvosta.

Hankekohtainen hiilijalanjäljen vertailuarvo tekee säästöt näkyviksi

Jokaisen rakennushankkeen hiilijalanjälkeen vaikuttavat hankekohtaiset tekijät kuten rakennuspaikka, toiminnallisuus ja käytettävissä olevat uusiutuvan energian tuotantovaihtoehdot. Siksi jokaisen hankkeen hiilijalanjälkitavoite kannattaa asettaa hankkeen erityispiirteet tuntien. Tavoitteiden kunnianhimoisuus ja niissä onnistuminen voidaan määrittää suhteessa hankekohtaiseen potentiaaliin, kun tunnetaan hankekohtainen hiilijalanjäljen vertailuarvo.

Hankekohtaisen hiilijalanjälkisäästön määrittäminen:

  1. Lasketaan hankekohtainen hiilijalanjäljen vertailuarvo eli vastaavan rakennushankkeen toteuttaminen tavanomaisella, määräysten mukaisella rakentamistavalla
  2. Uudisrakentamisessa arvio tehdään vastaavan rakennusmassan perusteella
  3. Korjausrakentamisessa arvio tehdään nykyisen energiakulutuksen, korjausasteen ja -laajuuden perusteella
  4. Arvioidaan hankkeessa toteutettavissa olevat hiilijalanjälkisäästötoimenpiteet
  5. Määritetään säästötoimenpiteillä saatava hiilijalanjäljen säästöprosentti

Mihin vielä tarvitaan ohjaavaa raja-arvoa?

Kansallisten raja-arvojen rooli tulee olemaan pelikentän tasoittaminen ja vähemmän kunnianhimoisten hankkeiden saattaminen hyväksyttävälle tasolle ilmastovaikutusten näkökulmasta. Lisäksi tulevan sääntelyn ennakointi on jo kasvattanut asian painoarvoa organisaatioiden kehitystyössä ja paljastanut osaamisvajetta.

FIGBC:n julkaisema katsaus kiinteistö- ja rakennusalan ilmastokestävyyden nykytilaan osoittaa, että sääntelyn vaikutuksesta energiatehokkuus on alalla parantunut merkittävästi ja seuraavaksi sama vaikutus tulisi saavuttaa erityisesti rakennustuotteiden hiilijalanjälkeen. Se on tärkeää, sillä tuotesidonnaiset päästöt ajoittuvat hiilipiikiksi elinkaaren alkuun.

Vähähiilisyyden säännösohjauksen myötä, jokaisessa rakennushankkeessa joudutaan arvioimaan ilmastovaikutukset ja pohtimaan miten niitä saadaan pienennettyä. Hiilijalanjäljen optimoinnin muuttuessa edelläkävijöiden piloteista jokapäiväiseksi tekemiseksi, lisääntyy kysyntä ja siten toivottavasti myös tarjonta, vähähiilisille ratkaisuille ja osaajille.

Raja-arvoja tai ei, vastuullinen rakennuttaja optimoi oman hankkeensa hiilijalanjäljen tänään ja myös kymmenen vuoden päästä niin alas kuin suinkin mahdollista. Raja-arvot asettavat päästöjen enimmäistason, jolla saa rakentaa. Sen ei tule olla maali vaan lähtöviiva!

Hiilijalanjäljen ohjaamisessa tärkeintä on aloittaminen.

Liisa Jäätvuori, kestävän kehityksen ja uusien palvelujen johtaja, A-Insinöörit

Lauri Tähtinen, kehityspäällikkö, Green Building Council Finland

Muita julkaisuja ja oppaita

ARVO green area factor tool

ARVO project developed a regional green area factor tool to integrate biodiversity and climate resilience into urban planning, supporting municipalities in creating greener, more adaptive environments.

ARVO-hanke: Alueellinen viherkerroin 2025

Julkaisu esittelee ARVO – Viherrakenteen arviointi ja vahvistaminen kaupunkien maankäytön suunnittelussa -hankkeessa (myöhemmin ARVO-hanke) tehdyn version alueellisesta viherkertoimesta (alueellinen viherkerroin 2025). Julkaisussa ohjeistetaan alueellisen viherkertoimen käyttöönotossa sekä laskentamenetelmässä.

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi arvioi hankkeessa kehitetyn työkalun vaikuttavuutta.

Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa

Tämä kooste "Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa" toimii hankkeen loppujulkaisun liitteenä ja kuvaa, miten hyvinvointiarvoja on tutkittu ja määritelty hankkeen aikana, mitä osa-alueita niihin sisältyy ja millä tavoin näitä arvoja voidaan arvioida ja hyödyntää suunnittelun tukena. Kaikille luontotyypeille on määritelty niiden tuottamat hyvinvointihyödyt, jotka on jaettu kolmeen eri hyvinvoinnin osa-alueeseen.

Rakennetun ympäristön luontotyypit ja niiden ekologisen tilan arviointi

Alueellinen viherkerroin -menetelmä sekä Rakennetun ympäristön luontotyypit ovat konkreettisia työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan kaupunkiluonnon arvoa suunnittelupöydällä ja päätöksenteossa.

Arvoa viherrakenteelle. Suositukset kasvavien kuntien päätöksentekoon

ARVO-hankkeen tavoite on säilyttää ja vahvistaa viherrakennetta tiiviisti rakennetuissa kaupungeissa ilmastonmuutokseen varautumiseksi ja sopeutumiseksi.
Hankkeessa laaditaan kaupungeille viherrakenteen vahvistamisen kansalliset suositukset.

10 ratkaisua kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyteen

Lue keinot, joilla kestävyysmurros
lähtee vauhtiin.

Lue ja lataa

Siirry takaisin sivun alkuun