Korjaussuunnitelman on mahdollistanut #BuildingLife -hanke.
Näillä toimilla voidaan vahvistaa vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta:
A. Tilaajien selkeät tavoitteet ja hiilibudjetit
Tilaajan on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet ja viedä ne suunnitteluohjeisiin, hankintakriteereihin, sopimuksiin ja palkitsemiseen.
Useat toimijat, kuten Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (Hoas), NCC ja Hartela, ovat määritelleet omaperustaisille hankkeilleen elinkaaren hiilijalanjälkitavoitteet välillä 13–14 kgCO2e/m² vuodessa.
B. Julkisiin hankkeisiin kunnianhimoiset tavoitteet
Julkisilla hankinnoilla on suuri vaikutus. Kun päästövaatimukset sisällytetään hankintakriteereihin, suunnitteluun ja kilpailutukseen, tuloksia alkaa näkyä.
Turun raitiotiehankkeella on -35 % päästövähennystavoite, joka kirjattiin osaksi Raitiotieallianssin sopimusta ja kannustimia. Suunnittelun lähtökohta oli vähähiilisyys, ja aluksi määritettiin tätä koskevat suunnitteluperusteet.
C. Kaupunkien vähähiilisyysvaatimukset rakennushankkeille
Kaupungit voivat edellyttää vähähiilisyyttä esimerkiksi kaavamääräyksissä tai tontinluovutuskriteereissä.
Helsingissä asuinkerrostalojen päästöraja on 14 kgCO2e/m²/v ja Turussa 16.
D. Vihreän rahoituksen kriteerit käyttöön laajemmin
Pankkien vihreän rahoituksen kriteerit ohjaavat osaa investoinneista, mutta eivät vielä koko alaa.
Rahoitusalan toimijat, kuten SEB ja OP, tarjoavat vihreitä lainoja, jotka ohjaavat vähähiilisiin investointeihin.
E. Ilmastoriskien rahallinen arvo näkyviin
Jos ilmastoriskien hillintä vaikuttaisi vakuutusten hintoihin tai rahoitusehtoihin, tämä kannustaa rahoitusta hakevia etsimään kestäviä vaihtoehtoja.
Isännöintiliiton selvityksessä on vertailtu suomalaista ja brittiläistä kiinteistövakuutusturvaa. Ilmastoriskit, kuten tulvat, huomioidaan Britanniassa vahvemmin kuin Suomessa.
G. Kiristyvät hiilijalanjäljen raja-arvot kaikkeen rakentamiseen
Rakentamisen hiilijalanjäljen raja-arvojen ohjausvaikutus paranisi, jos ne olisivat nykyistä kireämpiä ja kattaisivat kaiken rakentamisen.
Tanskassa rakennusalan toimijat vaativat tiukempia hiilijalanjäljen raja-arvoja. Nyt käytössä olevien raja-arvojen keskiarvo on 7,1 kg CO2e/m²/v, ja niitä kiristetään edelleen vuosina 2027 ja 2029.
H. Järjestöjen sitoumukset teoiksi
Järjestöt voivat edistää muutosta tukemalla lakimuutoksia ja kouluttamalla jäsenistöään.
KIRAilmasto- ja KIRA-kasvuohjelma tukevat uusia yritysalliansseja sekä vähähiilisten ja kiertotalousratkaisujen kehittämistä rakennusalalla.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Tavoitteet puuttuvat vielä monilta rakennuttajilta ja hankkeilta.
- Vähähiilisyys ei vielä ohjaa julkisia hankintoja johdonmukaisesti.
- Vähähiilisyyden ohjaus kunnissa on vielä hajanaista.
- Taloudelliset kannusteet eivät vielä kohdistu tuotesidonnaisiin päästöihin.
- Vähähiilisten rakennustuotteiden käyttöä ei osata arvottaa rahallisesti.
- Hiilijalanjäljen rajoitukset koskevat vasta osaa uudisrakentamisesta.
- Toimintatavat ja osaaminen voivat estää tavoitteiden toteutumisen.
- Epävarmuudet kestävyyssääntelyn tulevaisuuden kehityksessä.
Näillä toimilla voidaan vahvistaa vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta:
A. Taloudelliset kannustimet rakennusten käyttöiän jatkamiselle
Käyttöikää ja muuntojoustavuutta voidaan tukea esimerkiksi veroeduin tai lisärakennusoikeudella.
B. Helpotukset käyttötarkoituksen muutoksiin
Nykysäädökset hidastavat rakennusten uudelleenkäyttöä.
Sujuvoitetut lupamenettelyt parantaisivat korjausrakentamisen kilpailukykyä. Rakentamislain 57 § mahdollistaa joustavat muutokset – nyt tarvitaan soveltamista.
Suomesta löytyy kymmeniä hyviä esimerkkejä käyttötarkoitusten muutoksista, kuten toimistoiksi muutettu tavaratalo Helsingin Aleksanterinkadulla ja kouluksi muutettu toimistotalo Espoon Uusikummussa.
C. Hiilijalanjälkilaskenta osaksi arkea myös korjausrakentamisessa
Laskenta auttaa vertaamaan korjauksen ja purkavan uudisrakentamisen päästöjä. Sen tulisi sisältyä päätöksentekoon ja rahoitukseen myös korjaushankkeissa.
Senaatti-kiinteistöt ja HUS-kiinteistöt ovat ottaneet käyttöön toimintatavan, jossa kaikista merkittävistä korjaushankkeista tehdään hiilijalanjälkilaskenta.
D. Velvoitteet purkumateriaalien hyödyntämisestä
Purkuprosesseihin voisi liittää vaatimuksia materiaalien uudelleenkäytöstä tai laadukkaasta kierrätyksestä.
Helsingin kaupungin rakennusjärjestys ohjeistaa purkukohteissa syntyvien materiaalien hyödyntämiseen purkupaikalla tai muulla rakennuspaikalla.
E. Vanhan arvo esiin
Korjausrakentaminen kaipaa enemmän näkyvyyttä ja arvostusta. Tarinat, estetiikka ja kulttuuriperintö lisäävät kohteiden vetovoimaa.
Kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopin Siltasaari 10 -korjaushanke toi uuden elämän entiseen tavarataloon ja kahteen viereiseen kiinteistöön, kulttuurihistoriaa kunnioittaen.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Ilmastohyödyt eivät vaikuta kustannuksiin riittävästi.
- Käyttötarkoituksen muutokset ovat hankalia.
- Hiilijalanjälki ei ohjaa purku- ja korjauspäätöksiä.
- Purkamisesta ei seuraa kustannuksia.
Näillä toimilla voidaan vahvistaa vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta:
A. Hankkeiden käytännöt tukemaan rakennustuotteiden uudelleenkäyttöä
Tavoite mukaan heti hankkeen alkuvaiheeseen, purkamisen suunnitteluun ja sopimuksiin.
Väylävirasto on päivittänyt ohjeistustaan, jolla mahdollistetaan nopeilta rataosuuksilta poistuvien kiskojen käyttö uudelleen hitaammilla raideosuuksilla.
B. Uudelleenkäytettävät rakennustuotteet kauppojen hyllyille
Uudelleenkäytettyjä tuotteita voi saada tulevaisuudessa normaaleista myyntikanavista, tai niihin erikoistuneiden toimijoiden kautta. Tuotetoimittaja kantaa myös vastuun tuotteiden laadusta normaaliin tapaan.
Consolis Parma on ottamassa valikoimiinsa käytettyjä ja kunnostettuja tuotteita.
C. Uudelleenkäytön vastuut selkeiksi
Tuotteiden siirtäminen suoraan purkukohteesta toiseen hankkeeseen vaatii uudenlaista riskienhallintaa ja sopimusmalleja.
YIT:n Melkinlaiturin kouluhankkeessa SRV:n kohteesta puretut ontelolaatat testattiin ja dokumentoitiin ennen uudelleenkäyttöä. Vastuut sovittiin tilaajan ja suunnittelijoiden kanssa, mikä mahdollisti materiaalien turvallisen uudelleenkäytön.
D. Kelpoisuusvaatimusten ja lainsäädännön selkeyttäminen
Tarvitaan yhtenäiset, soveltuvat ohjeet materiaalien käyttöön ja luotettavaan arviointiin. Myös lainsäädäntö on uudelleenkäytön näkökulmasta monimutkaista ja vaatii selkeyttämistä.
RTS:n UURAKET-opas ohjaa betonin, liimapuuelementtien ja tiilien kelpoisuuden ja soveltuvuuden selvittämiseen, kokoaa yhteen niiden kelpoisuusvaatimukset sekä antaa käytännön työkaluja uudelleenkäytön suunnitteluun talonrakennushankkeissa.
E. Purkuteknologioiden kehittäminen ja tuotteiden suunnittelu purettaviksi
Vanhojen rakennusten ehjänä purkamiseen tarvitaan myös uusia teknologioita. Uudet rakennukset kannattaa suunnitella purettaviksi.
ReCreate-hanke kehittää käytäntöjä kantavien betonielementtien purkamiseen, varastointiin ja uudelleenkäyttöön.
F. Uudelleenkäytettävien tuotteiden brändin kehittäminen
Kiertotaloustuotteiden estetiikka ja tarina lisäävät rakennusten kiinnostavuutta ja arvoa.
Aleksanterinkatu 13 -kiinteistön purkamisessa osa tiilistä lajiteltiin ja käytettiin uudelleen julkisivussa ja sisätiloissa. Kohteeseen avattu ravintola nousi Prix Versailles -kilpailun kauneimpien ravintoloiden listalle.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Rakentamisen prosessit eivät tue uusiokäyttöä.
- Puuttuvat markkinapaikat ja liiketoimintamallit.
- Vastuukysymykset ja tuotteiden kelpoisuuden määrittely.
- Sääntely ei tue uusiokäyttöä.
Näin yritykset ja sääntely voivat vauhdittaa rakennusmateriaalien teollista hyödyntämistä:
A. Lainsäädäntö vauhdittamaan kierrätysmateriaalien käyttöä
Nykyinen sääntely kohtelee kierrätysmateriaaleja poikkeuksina. Tarvitaan selkeämmät ehdot purkumateriaalin käytölle erilaisissa käyttötapauksissa.
Betonin ”Ei enää jätettä” -sääntely on vauhdittanut betonimurskeiden hyödyntämistä maarakentamisessa.
B. Kierrätysmateriaalien käyttö taloudellisesti houkuttelevaksi
Neitseellisten luonnonvarojen käyttöön ei kohdistu kustannuksia, eikä kierrätystä tueta taloudellisesti. Esimerkiksi verohelpotukset ja jätemaksujen korottaminen ovat keinoja vaikuttaa kustannuksiin.
Rakennusmateriaaleille myönnettyjen päästökauppahelpotusten päättyminen 2030-luvulla voi nostaa neitseellisten raaka-aineiden hintaa ja lisätä uusiomateriaalien houkuttelevuutta.
C. Kierrätysraaka-aineiden tunnistaminen ja hyödyntäminen
Teollinen hyödyntäminen edellyttää uusiomateriaalien ominaisuuksien tuntemista ja riittävän suurta määrää.
Knauf kierrättää rakennustyömailta kerättyä puhdasta kipsilevyjätettä uusien levyjen valmistukseen.
Finnfoam kerää muovieristejätettä rakennustyömailtaja rautakaupoista, ja käyttää sen uusien tuotteiden valmistukseen.
D. Logistiikka kuntoon
Tuotanto voi käynnistyä kahdenvälisillä sopimuksilla. Laajamittaisuus vaatii jakeluinfrastruktuuria, varastointia ja logistiikkaa.
YIT ja L&T ovat kehittäneet rakennustyömaiden jätehuoltoa parantamalla syntypaikkalajittelua, mikä on nostanut kierrätysastetta ja mahdollistanut jätteiden uusiokäytön.
E. Kiertotalouden brändi positiiviseksi
Kierrätysmateriaalien mielikuva on epäselvä tai kielteinen, mikä rajoittaa käyttöä.
Jätkäsaaren kiertotalouskorttelihankkeessa kehitettiin kiertotaloustiili, jossa on 40 % kierrätysmateriaalia. Tuotteen ympärille tehty brändityö vahvisti kiertotalousratkaisujen hyväksyttävyyttä ja näkyvyyttä.
F. Yhtenäiset toimintatavat käyttöön infrarakentamisessa
Maarakentamisen uusiomateriaalit kaipaavat yhtenäisiä ohjeita ja viranomaisyhteistyötä.
Suomessa kehitetty betonimurskekonsepti ja UUMA-ohjeistus mahdollistavat uusiomateriaalien käytön valituissa maarakenteissa kansallisesti sovituin reunaehdoin.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Sääntelyn epätarkkuus.
- Kustannuskilpailukyky ja työn määrä.
- Laadunhallinta ja vastuunjako kierrätysmateriaaleissa.
- Logistiset ja infrastruktuurihaasteet.
- Mielikuvat kierrätysmateriaaleista.
- Epäselvyys viranomaistulkinnoissa.
Näillä toimilla yritykset, julkista hankintaa tekevät organisaatiot ja sääntely voivat edistää rakennusmateriaalien tuotannon vähähiilisyyttä ja hiilidioksidin talteenottoa:
A. Vähähiilisille tuotteille ostositoumukset ja käyttövelvoitteet
Pitkäaikaiset ostositoumukset ja käyttövelvoitteet vähentävät markkinariskiä ja tukevat investointeja.
First Movers Coalition on yritysten johtama aloite, jossa yksityiset toimijat tekevät ostositoumuksia uusille vähähiilisille tuotteille vauhdittaakseen niiden markkinoille pääsyä.
B. Pitkäjänteinen ja selkeä sääntely tukemaan investointeja
Ennakoitava sääntely mahdollistaa teollisuuden ja rakentamisen investoinnit vähäpäästöisiin ratkaisuihin.
Skanska on tuonut esiin, että ymmärrys päästökaupan kehityksestä on ollut keskeinen ajuri sen vähähiilisyysinvestoinneille.
C. Investointituet myös kotimarkkinoille suunnattuun tuotantoon
Kotimarkkinoille suunnattu vähähiilisten materiaalien tuotanto tarvitsee esimerkiksi investointitukea hiilidioksidin talteenoton teknologioille ja kiertotalousratkaisuille. Ilman panostuksia riskinä on riippuvuus tuonnista ja kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn heikkeneminen.
Euroopan investointipankin InvestEU- ja ELENA-rahoituksia on hyödynnetty Euroopassa monissa hankkeissa, ja niiden käyttöä Suomessa voisi laajentaa vähähiilisiin rakennusinvestointeihin.
D. Kansallinen näkymä hiilidioksidin talteenottoon ja käyttöön
Hiilidioksidin talteenoton teknologioiden käyttöönotto edellyttää kansallista suunnitelmaa, logistiikkaa ja vastuunjakoa. Suomella olisi mahdollisuus ottaa edelläkävijäroolia tässä, mutta tällä hetkellä monet muut Euroopan maat ovat edellä kehityksessä.
Norjan Longship-projekti näyttää, miten voi tukea hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin kehitystä koko arvoketjussa – talteenotosta kuljetukseen ja pysyvään varastointiin. Tämä valtion panostus luo edellytykset teknologian kaupallistamiselle ja laajemmalle käyttöönotolle.
E. Lisätään yritysvetoista TKI-yhteistyötä materiaalien kehittämiseksi
Yritysten, tutkimuksen ja rahoituksen yhteistyö mahdollistaa uusien materiaalien pilotoinnin ja käyttöönoton.
Suomessa on ollut viime vuosina useita tutkimushankkeita hiilidioksidin talteenoton
kehittämiseksi esimerkiksi XAMK BEHI, VTT Carbonaide, CO2ncrete.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Vähähiiliseen tuotantoon ei uskalleta investoida.
- Teollisuuden tukien ja pitkän aikavälin näkymien puute.
- Päästöoikeuksien loppuminen haastaa kotimaisen teollisuuden.
- Hiilidioksidin talteenoton liiketoimintamallit ja kansallinen näkymä puuttuu.
Yritykset ovat keskeisessä roolissa siinä, että vähähiiliset tuotteet ja ratkaisut muuttuvat alan valtavirraksi:
A. Vähennetään materiaalien käyttöä ja kustannuksia
Suunnittelijat voivat vähentää päästöjä suunnitteluvaiheessa materiaalimäärien ja rakenteiden optimoinnilla tai hyödyntämällä esivalmistettuja tuotteita. Tämä vähentää myös kustannuksia.
Consti hyödynsi tahtituotantoa ja esivalmistusta julkisivuremontissa Turussa, mikä nopeutti aikataulua, vähensi hukkaa ja toi kustannussäästöjä.
B. Päästöluokitusten, tuotteiden vertailutiedon ja käyttöohjeiden kehittäminen
Tuotevalmistajat voivat auttaa tilaajia tekemään vähähiilisiä valintoja tarjoamalla selkeää tuotetietoa sekä suunnittelu- ja käyttöohjeita. Päästöluokittelut auttavat tässä.
Vähähiilinenbetoni.fi-sivusto tarjoaa suunnittelijoille ja tilaajille selkeitä luokituksia ja saatavuustietoa eri betonituotteista.
C. Suunnittelussa huomioitava uudet materiaalit ja niiden aikatauluvaatimukset
Vähähiiliset ratkaisut vaativat ennakoivaa suunnittelua ja yhteistyötä. Tuotteiden ominaisuudet ja toimitusajat tulee huomioida ajoissa. Osaamista on vahvistettava.
Esimerkiksi Skanska, Vantaan kaupunki ja SATO ovat kouluttaneet omaa väkeään tai kumppaneitaan vähähiilisistä ratkaisuista.
D. Vähähiiliset vaihtoehdot esiin päätöksentekijälle
Suunnittelijat ja urakoitsijat voivat ehdottaa vähähiilisiä ratkaisuja aktiivisesti tilaajille.
Suunnittelijat ja toteuttajat, kuten A-Insinöörit ja Skanska, ovat aktiivisesti tuoneet ratkaisuja esiin päätöksentekijöille osana hankkeiden valmistelua ja valintoja.
E. Rahoitusta pilotoinnille ja uusien ratkaisujen käyttöönotolle
Rahoitusohjelmat ja tuet auttavat skaalaamaan vähähiilisiä ratkaisuja käytäntöön.
Kiilto on perustanut Kiilto Ventures -yksikön, jonka kautta se sijoittaa kestäviin rakennusalan innovaatioihin ja tukee uusien ratkaisujen käyttöönottoa.
F. Edistetään uusien ratkaisujen käyttöönottoa hankkeissa
Hankkeiden sopimusmallien tulisi tukea rohkeammin uusien ratkaisujen käyttöönottoa.
Turun raitiotiehankkeessa mahdollisuuksia vähentää rakentamisen päästöjä tunnistetaan koko kehitysvaiheen ajan.
Toteutumista hidastavat tekijät:
- Vähähiiliset tuotteet ovat kalliimpia kuin tavanomaiset ratkaisut.
- Rakennusprosessit ja hankinnat eivät tue uusien ratkaisujen käyttöä.
- Tieto tuotteista on puutteellista.
- Tilaajat kokevat, että vähähiilisten tuotteiden saatavuus on heikko ja vaihteleva.
- Tuotteisiin liittyvät riskit koetaan suuriksi eikä osaamista päivitetä materiaalien käyttöön.
Tutustu kaikkiin osioihin!
Lataa 10 ratkaisua
Kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyteen!
Lue lisää taustaraportista
Korjaussuunnitelman taustaraportti kuvaa kaikkia suosituksia tarkemmin ja esittelee kymmeniä hyviä esimerkkejä lisää. Taustaraportista löytyy myös vinkkejä lisälukemiseen! Lataa taustaraportti (pdf)
Ota yhteyttä

Liina toimii päävastuullisena asiantuntijana vaikuttamistyössä. Tavoitteena on auttaa jäsenistöä, kiinteistö- ja rakennusalaa, sekä yhteiskunnallisia päätöksentekijöitä vauhdittamaan kestävyysmurrosta yhteistyössä.