1.6.2021

FIGBC ehdotukset kuntien ilmastotalkoiden vauhdittamiseen

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra teetti konsulttiyhtiö Sitowisella selvityksen, jonka mukaan suomalaisissa kunnissa on ryhdytty aktiivisesti ilmastotalkoisiin. Tekemistä kuitenkin riittää vuoteen 2035 – ja sen jälkeenkin. Selvityksen mukaan yli kaksisataa kuntaa on asettanut toiminnalleen ilmastotavoitteen. Jos nämä tavoitteet täyttyvät, vähenevät Suomen kansalliset päästöt noin puolella. Selvityksessä kerrotaan, että kuntien tavoitteiden laatu on vaihtelevaa. Yli kolmasosalla ilmastotavoitteen […]

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra teetti konsulttiyhtiö Sitowisella selvityksen, jonka mukaan suomalaisissa kunnissa on ryhdytty aktiivisesti ilmastotalkoisiin. Tekemistä kuitenkin riittää vuoteen 2035 – ja sen jälkeenkin. Selvityksen mukaan yli kaksisataa kuntaa on asettanut toiminnalleen ilmastotavoitteen. Jos nämä tavoitteet täyttyvät, vähenevät Suomen kansalliset päästöt noin puolella.

Selvityksessä kerrotaan, että kuntien tavoitteiden laatu on vaihtelevaa. Yli kolmasosalla ilmastotavoitteen asettaneista kunnista tavoitteen tueksi annetut tiedot olivat niin puutteellisia, ettei selvityksen yhteydessä kyetty laatimaan määrällisiä päästövähennysarviointia tai – tavoitetta.

Suurimmat päästövähennykset energiasektorilla

Kunnissa on myös ollut paljon onnistumisia: yhteenlasketut päästöt olivat vähentyneet 15 % vuosien 2005–2018 välillä, todetaan selvityksessä. Suurimmat päästövähennykset oli saavutettu energiasektorilla. Onnistujia oli erityisesti ”muissa kaupunkimaisissa kunnissa”, jossa lämmitykseen liittyvät päästöt olivat pudonneet keskimäärin viidenneksellä.

Green Building Council Finland kannustaa kaupunkeja ja kuntia parantamaan kiinteistöjen energiatehokkuutta ja uusiutuvaan energiaan siirtymistä edelleen. Esimerkiksi kansainvälinen Net Zero Carbon Buildings Commitment on lupaus siirtyä kiinteistöissä hiilineutraaliin energiankäyttöön vuoteen 2030 mennessä. Sitoumukseen voivat liittyä yritykset, organisaatiot, kaupungit tai kunnat. Motiva puolestaan koordinoi vapaaehtoisia energiatehokkuussopimuksia. Energiatehokkuussopimukset ovat pienemmällekin kunnalle mahdollisuus pienentää energiakustannuksia ja vähentää päästöjä tavoitteellisesti.

Kunnat ovat ratkaisijan roolissa

Haastateltavat mainitsivat Sitran selvityksessä haasteeksi ilmastotavoitteiden saavuttamisessa johtajuuden puuttumisen, kielteiset asenteet ja resurssipulan. Selvityksen mukaan haastateltavat olivat kokeneet valtuustokauden liian lyhyeksi suurien muutosten aikaansaamiseksi ja asenteiden muuttuvan vahvasti valtuustokaudesta toiseen.
Green Building Council Finland ehdottaa ensisijaisesti, että rakennushankkeiden tavoitteissa hyödynnetään selkeää mittaristoa, ja sellaiseksi soveltuu esimerkiksi Level(s). Mittariston avulla huomioidaan hiilidioksidipäästöjen lisäksi terveellinen sisäilma. Terveellisiin sisäolosuhteisiin panostaminen on kaikkien etu.

Rakennetun ympäristön rakentaminen ja käyttö tuottaa noin kolmanneksen Suomen päästöistä. Kunnat ovat näiden päästöjen leikkaamisessa tärkeässä roolissa. Oman rakennuskannan kehittämisen lisäksi kunnat voivat ohjata päästöjen pienentämistä kaavoituksessa ja tontinluovutuksen ehdoilla. Rakentaminen ja rakennukset myös kuluttavat paljon raaka-aineita, joten kunnan siirtyminen kiertotalouteen on taloudellisesti vain järkevää, kun materiaalit eivät päädy turhaan jätteiksi.

Kestävän rakentamisen saralla tapahtuu paljon kehitystä ja kaikkien osapuolien osaamisen kehittäminen vaatii määrätietoista etenemistä, joka on niin organisaation kuin yksilön omallakin vastuulla. FIGBC on koonnut täydennyskoulutuspaletin organisaatioista, jotka järjestävät vähähiiliseen kiertotalouteen liittyvää täydennyskoulutusta KIRA-alan ammattilaisille.

Muita julkaisuja ja oppaita

ARVO green area factor tool

ARVO project developed a regional green area factor tool to integrate biodiversity and climate resilience into urban planning, supporting municipalities in creating greener, more adaptive environments.

ARVO-hanke: Alueellinen viherkerroin 2025

Julkaisu esittelee ARVO – Viherrakenteen arviointi ja vahvistaminen kaupunkien maankäytön suunnittelussa -hankkeessa (myöhemmin ARVO-hanke) tehdyn version alueellisesta viherkertoimesta (alueellinen viherkerroin 2025). Julkaisussa ohjeistetaan alueellisen viherkertoimen käyttöönotossa sekä laskentamenetelmässä.

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi

ARVO-hankkeen vaikuttavuusarviointi arvioi hankkeessa kehitetyn työkalun vaikuttavuutta.

Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa

Tämä kooste "Hyvinvointihyötyjen arviointi osana alueellista viherkerrointa" toimii hankkeen loppujulkaisun liitteenä ja kuvaa, miten hyvinvointiarvoja on tutkittu ja määritelty hankkeen aikana, mitä osa-alueita niihin sisältyy ja millä tavoin näitä arvoja voidaan arvioida ja hyödyntää suunnittelun tukena. Kaikille luontotyypeille on määritelty niiden tuottamat hyvinvointihyödyt, jotka on jaettu kolmeen eri hyvinvoinnin osa-alueeseen.

Rakennetun ympäristön luontotyypit ja niiden ekologisen tilan arviointi

Alueellinen viherkerroin -menetelmä sekä Rakennetun ympäristön luontotyypit ovat konkreettisia työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan kaupunkiluonnon arvoa suunnittelupöydällä ja päätöksenteossa.

Arvoa viherrakenteelle. Suositukset kasvavien kuntien päätöksentekoon

ARVO-hankkeen tavoite on säilyttää ja vahvistaa viherrakennetta tiiviisti rakennetuissa kaupungeissa ilmastonmuutokseen varautumiseksi ja sopeutumiseksi.
Hankkeessa laaditaan kaupungeille viherrakenteen vahvistamisen kansalliset suositukset.

10 ratkaisua kiinteistö- ja rakennusalan kestävyyteen

Lue keinot, joilla kestävyysmurros
lähtee vauhtiin.

Lue ja lataa

Siirry takaisin sivun alkuun